جعفر قنبری شوهانی
مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

NFP چیست؟ چگونه با NFP سویچ سیسکو را امن کنیم؟ به زبان ساده

Network Foundation Protection یا NFP چیست؟ چگونه از NFP سیسکو برای امن کردن سویچ استفاده کنیم؟ شبکه از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است و اگر یک بخش کوچک آن درست عمل نکند می تواند در عملکرد کل شبکه اخلال ایجاد کند. اگر شبکه به درستی کار نکند روی درآمد و بهره وری تاثیر منفی می گذارد. به طور کلی ، اگر یک آسیب پذیری مانند پسورد ضعیف ، آسیب پذیری نرم افزاری یا تنظیم نادرست در دستگاه وجود داشته باشد باعث باز گذاشتن یک در ورود برای مهاجم می گردد.تاثیرات قطع شدن شبکه خیلی زیاد است و به طور معمول روی نیروی انسانی و دیگر سیستم ها و مشتریان که با شبکه در ارتباط هستند تاثیر می گذارد. NFP به این منظور طراحی شده است که به شما در گروه بندی منطقی توابع مختلف موجود در شبکه کمک کند و همچنین بر روی اقدامات امنیتی که شما می توانید برای هر یک از این توابع درنظر بگیرد متمرکز می شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

NFP چیست؟ چگونه با NFP سویچ سیسکو را امن کنیم؟ به زبان ساده

(Network Foundation Protection (NFP چیست؟

برای IOS روترها و سوئیچ های سیسکو (Network Foundation Protection (NFP به سه قسمت اصلی تقسیم می شود. این سه قسمت به شرح زیر می باشند :

  • Management plane : این بخش شامل پروتکل ها و ترافیک هایی می باشد که از آنها برای یک ارتباط مدیریتی با روتر یا سوئیچ استفاده می شود. یک نمونه آن استفاده از پروتکل های مدیریت از راه دور مانند (Secure Shell (SSH برای تنظیم روتر یا سوئیچ می باشد. اگر خطایی در Management plane رخ دهد نتیجه آن می تواند از دسترس خارج شدن و عدم توانایی در مدیریت دستگاه گردد.
  • Control plane : شامل پروتکل ها و ترافیک هایی می باشد که توسط دستگاه های شبکه و بدون دسترسی مستقیم مدیر مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه آن ، پروتکل های مسیریابی می باشند. یک پروتکل مسیریابی می تواند به صورت خودکار اطلاعات مسیریابی را فرا گیرد و آنها را به اشتراک بگذارد و روتر از این اطلاعات برای بروزرسانی جدول مسیریابی خود استفاده کند. اگر خطایی در Control plane رخ دهد روتر توانایی خود را در فراگرفتن و به اشتراک گذاشتن صحیح اطلاعات مسیریابی از دست می دهد و در نتیجه نمی تواند به صورت هوشمندانه برای شبکه مسیریابی را انجام دهد.
  • Data plane : شامل ترافیکی می باشد که از طریق شبکه ارسال می شود. یک نمونه آن ترافیک ارسالی توسط یک کاربر از یک قسمت شبکه به سمت یک سرور در قسمت دیگری از شبکه است. Data plane نشان دهنده ترافیکی است که توسط دستگاه های شبکه در حال ارسال یا سوئیچ شدن بین کلاینت ها و سرورها می باشد. نتیجه خطا در بخش Data plane عدم ارسال ترافیک کاربر خواهد بود اما در زمانی هایی براساس سیاست های موجود شاید شما بخواهد جلوی عبور برخی از ترافیک های Data plane که در حال عبور را بگیرید.

NFP چیست؟ چگونه با NFP سویچ سیسکو را امن کنیم؟ به زبان ساده

وابستگی

برخی وابستگی ها بین این سه بخش وجود دارد. به طور مثال ، اگر control plane دچار خطا شود و روتر ندادند که چگونه ترافیک را ارسال کند در این حالت روی data plane نیز تاثیر می گذارد چون ترافیک کاربران ارسال نخواهد شد. یک مثال دیگر خطا در management plane است که به یک مهاجم اجازه می دهد دستگاه را تنظیم کند که نتیجه آن می تواند خطا در هر دو بخش control plane و data plane رخ دهد.همانطور که شما ممکن است متوجه شده باشید NFP یک ویژگی تنها نیست بلکه یک رویکرد جامع می باشد که سه بخش زیرساخت ارتباطی را پوشش می دهد و با استفاده از مجموعه از ویژگی ها که توصیه می شود در سرتاسر شبکه اجرا شود هر یک از این بخش ها را حفاظت می کند.


جعفر قنبری شوهانی
جعفر قنبری شوهانی

مهندس و مدرس زیرساخت و امنیت و مدیر ارشد وب سایت توسینسو

جعفر قنبری شوهانی ، مهندس و مدرس شبکه ، آشنایی من با شبکه برمی گرده به سال 1382 که دوره NT و Novel رو گذروندم و الان بیشتر از 10 ساله سابقه اجرایی در سطح Enterprise (بانک ها ، موسسه مالی ، ادارات دولتی ، سرویس پروایدر) را دارم و در حال حاضر به عنوان مهندس شبکه در شرکت توزیع برق مشهد و به عنوان مدیر ارشد و مدرس شبکه در سایت ToSinSo مشغول به کار هستم. در اکثرا حوزه های شبکه کار کردم و تجربه دارم اما تخصص اصلیم رو در حوزه زیرساخت و امنیت اون میدونم

نظرات