محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه (IP Camera) در چیست؟

تفاوت CCTV های تحت IP و دوربین های آنالوگ یا Analod CCTV در چیست ؟ با یک پاراگراف توضیح شروع می کنیم . یکی از مهمترین فاکتورهای تجارت های امروزی امنیت و به ویژه امنیت فیزیکی است. در این خصوص یکی از مهمترین ابزارهای امنیتی که استفاده می شود دوربین های مداربسته امنیتی هستند. این دوربین ها در انواع و اقسام مختلف به بازار ارائه می شوند اما مهمترین طبقه بندی هایی که بیشتر از آنها در ساختارهای امنیت فیزیکی استفاده می شود دوربین های مداربسته آنالوگ که به آنها Analog CCTV گفته می شود و از طرف دیگر دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یا IP CCTV می باشند. برای اینکه متوجه شوید کدامیک از این دوربین ها برای تجارت شما مناسب تر است بایستی دقیقا تفاوت های بین آنها را درک کنید ، امروز در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قصد داریم تفاوت این دو نوع طبقه بندی معروف دوربین های مدار بسته را انجام دهیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
مقایسه دوربین مداربسته دیجیتال و آنالوگ مقایسه IP CCTV و Analog CCTV

دوربین های مدار بسته آنالوگ در واقع از یک روش سنتی برای ضبط کردن تصاویر استفاده می کنند و از دوربین های آنالوگ با تکنولوژی های قدیمی برای ذخیره سازی تصاویر استفاده می کنند. بعد از اینکه تصاویر توسط این دوربین های آنالوگ دریافت شد ، تصاویر بصورت زنده توسط کابل های کواکسیال منتقل می شوند و بر روی یک دستگاه نوار که در قالب VHS است ذخیره سازی می شوند ، البته برخی اوقات پیش می آید که تصاویر دریافت شده در حین ذخیره سازی تبدیل به تصاویر دیجیتال شده و بر روی DVD یا هارد دیسک ذخیره سازی می شوند اما ماهیت کاری که در ابتدا انجام می شود کاملا آنالوگ است و فقط تصویر دریافت شده بصورت دیجیتال ذخیره سازی می شود.

در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یا IP CCTV از طرفی دیگر کاملا عملکردی متفاوت از دوربین های مدار بسته آنالوگ را شاهد هستیم ، تصاویری که از طریق این نوع دوربین ها دریافت می شود با استفاده از دوربین های دیجیتال تهیه می شوند ، این تصاویر بصورت خودکار توسط دوربین Encode می شوند و توسط پروتکل Internet Protocol یا IP بصورت دیجیتال در شبکه های کامپیوتری منتقل می شوند و به همین دلیل واژه IP CCTV را به خود اختصاص داده اند. در چنین شرایطی فرآیند تبدیلی که در دوربین های مدار بسته آنالوگ انجام می شود دیگر در کار نیست ، در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یک Network Video Recorder یا NVR از عملکرد درست همه دوربین های موجود در شبکه اطمینان حاصل می کند و تمامی آنها را بصورت متمرکز کنترل می کند ، این سیستم بعضا اینقدر دقیق است که حتی در بحث ذخیره سازی داده ها روی دیسک ها می تواند از سالم بودن RAID ها نیز اطمینان حاصل کند.

همانطور که برداشت شما احتمالا تا الان بوده است ، دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP از عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ برخوردارند. یکی از مهمترین تفاوت هایی که در بین این دوربین ها وجود دارد کیفیت بسیار بالای تصاویری است که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP دریافت می شود. در CCTV های آنالوگ تصاویر قابلیت بزرگ نمایی زیادی ندارند و شما بعضا نمی توانید موارد دلخواهی که در یک تصویر مشاهده می کنید را به اندازه کافی و با کیفیت لازم بزرگنمایی کنید اما در IP CCTV ها با توجه به اینکه از ساختار دیجیتال برای دریافت تصاویر استفاده می شود و تعداد پیکسل هایی که از تصاویر دریافت می شود بسیار بالا است شما می توانید تصاویر با کیفیتی را دریافت کنید ، در یک IP CCTV بعضا در حالت عادی شما می توانید تا 10 مگاپیکسل کیفیت تصاویر دریافتی را بالا ببرید و با کیفیت بسیار بالایی تصاویر را دریافت کنید.

تفاوت دوربین های مداربسته آنالوگ و دیجیتال تحت شبکه

Network Video Recorder یا NVR از دستگاه های قدیمی تری مثل Digital Video Recorder ها یا DVR ها کیفیت تصاویر بسیار بهتری را ارائه می دهند. در NVR هر دوربین یک قسمت مجزا در نظر گرفته می شوند که به تنهایی قابل مانیتور شدن ، کنترل شدن ، مشاهده و ضبط شدن تصویر است. NVR به کاربران اجازه می دهد که بتوانند محتویات ویدیوها را مشاهده و آن را ویرایش و یا محتویات آن را دستکاری کنند. در DVR تمامی این موارد بصورت از راه دور امکانپذیر نیست و این به دلیل آن است که محل ذخیره سازی تصاویر یکجا و در یک مکان کوچک است.

زمانیکه صحبت از امنیت در ضبط تصاویر می شود ، قطعا IP CCTV امنیت بهتری را نسبت Analog CCTV ها ارائه می دهند و بهترین گزینه امنیتی می باشند. دلیل این امنیت بالا این است که در IP CCTV ها شما می توانید همه چیز را رمزنگاری کنید ، از ضبط تصاویر گرفته تا انتقال آنها در شبکه و در نهایت ذخیره سازی آنها بر روی دستگاه مورد نظر همه و همه قابل رمزنگاری و امن سازی هستند ، در چنین شرایطی دسترسی به داده ها فقط برای افرادی ممکن است که اطلاعات احراز هویت درستی برای ارائه کردن به IP CCTV داشته باشند. در دوربین های مدار بسته آنالوگ یا Analog CCTV ها فقط کافیست که به CCTV دسترسی پیدا کنید و با همین کار شما به تمامی داده های موجود در آن و تصاویر ضبط شده دسترسی پیدا خواهید کرد.

نکته بعدی که باعث می شود بهتر بودن IP CCTV به Analog CCTV اثبات شود تاثیر فاصله در کیفیت است. در فواصل طولانی دوربین های مداربسته آنالوگ دارای افت کیفیت تصویر می شوند و تصاویر آنها به شدت کاهش کیفیت پیدا می کند اما این در حالی است که در IP CCTV ها کیفیت تصویر بسیار بهتری را به نسبت دریافت خواهید کرد حتی اگر شخص یا دستگاهی که اطلاعات را دریافت می کند در فاصله بسیار دوری قرار گرفته باشد باز هم کیفیت چندان تفاوتی نخواهد داشت. در دوربین های آنالوگ تمام چیزهایی که ضبط می شود ثبت هم می شود. اما این کاری نیست که در IP CCTV ها انجام می شود زیرا در IP CCTV بحث Zoom کردن و قابلیت های متمرکز شدن بر روی تصویر از مهمترین نکاتی است که برای بالا بردن کارایی تصاویر رعایت می شود. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد . ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات