علیرضا عابدینی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

آموزش بازیابی اکانت جیمیل هک شده بصورت تصویری

شاید فراموش کردن رمز عبور اکانت ایمیل کوچکترین مشکلی باشه که ممکنه برای یه نفر پیش بیاد. اما هک شدن جیمیل که می تونه به طرق مختلف صورت بگیره از مواردیه که می تونه کاربرو به شدت وارد یه چالش بزرگ بکنه. در مورد اینکه چطوری میشه کسی به رمز عبور ما دسترسی پیدا کنه و این دسترسی غیر مجاز چه عولقبی می تونه برای کاربر داشته باشه، مطالب زیادی بیان شده. در این نکته تنها به چند مورد مهم اون اشاره می کنم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

روشهایه متدوالی که منجر به شناسایی رمز عبور اکانت شما میشه

1. خیلی از مواقع کاربر با مراجعه به کافی نت، اقدام به ورود به اکانت خودش می کنه و بی خبر از اون که روی سیستم مربوطه KEYLOGGER ای نصب شده و تمام حروف و عبارات وارد شده توسط کاربر در حال ضبطه.2. در هنگام ورود به اینترنت و اکانت مربوطه که می تونه اکانت مربوط به ایمیل شما باشه و یا اکانتی باشه که شما برای ورود به سایته خاصی ازش استفاده می کنید، دقت داشته باشید که شخصی دوربره سیستم شما نباشه. خیلی موارد مشاهده شده که کاربر با خیال آسوده و بدون توجه به اطرافش، وارد فضای اینترنت میشه و بی خبر از اینکه شخص دومی در حال مشاهده و رصد اونه.

3. در برخی موارد کاربر بعد از ورود به سایت مربوطه بعد از ورود کلمه عبور ، در انتها بدون توجه به اینکه باید از سایت مربوطه LOGOUT کنه ، پنجره مرورگره مربوطرو می بنده که همین خودش بستری رو بخصوص در کافی نت ها فراهم می کنه برای کاربر بعدی که بتونه وارد سایت مذکور با کلمه عبور شما بشه.

وب سایت توسینسو

موارد مشابه از این قبیل که موجب دسترسی به اکانت شما توسط شخص دومی میشه زیاده که به تعدادی از اونها اشاره شد. حتی در بسیاری از موارد هکر، بعد از دستیابی به رمز شما، خیلی ضریفانه و برای اینکه شما متوجه اون نشید، رمز شما رو تغییر نمی ده تا بتونه بدون سر و صدا از حساب شما ، اقدام به فعالیت های خرابکارانه کنه. در این مواقع شاید کاری از دست کاربر بر نیاد و همه چیز به تیزهوشیه قربانی بستگی داره که متوجه بشه که از طریق اکانت اون فعالیت مشکوکانه ای صورت می گیره و یا نه و نهایت اینکه با تغییر کلمه عبور خودش، اقدام به رفع مشکل و ورود هکر می کنه ولی در برخی موارد هم هکر ، اطلاعات کاربری شما رو بعد از نفوذ تغییر می ده و حالاست که کار شما مشکل میشه! چون در این مواقع ، گوگل از شما درخواست تاریخ دقیق ایجاد حساب کاربری ‌می‌کنه که به یاد داشتن اون تقریبا ناممکنه، مگه اینکه پشتیبانی از ایمیل اولی که گوگل برای حساب شما فرستاده که حاویه اطلاعات حساب کاربریه داشته باشید.

برخی از اطلاعاتی که گوگل در فرایند بازیابی از شما طلب می کنه.

  1. ورود آخرین رمز عبوری که استفاده می کردید
  2. ورود تاریخ آخرین باری که توانستید وارد حسابتون بشید
  3. ورود تاریخ ایجاد حساب کاربری
  4. ورود آدرس ایمیلی که بیشترین مکاتبه را با اون داشتید
  5. ورود نام 4 برچسبی که در اکانت گوگل از آنها استفاده می کردید
  6. ورود آدرس ایمیل ریکاوری که خودتان تنظیم کردید
  7. ورود نام دستگاه و یا دستگاه هایی که همین اکانت روی آنها تنظیم شده
  8. و ...

در ادامه به شرح روشهایی می پردازیم که شاید به شما کمک کنه تا بتونید بطور مجدد اکانت جیمیل خودتونو در صورت سرقت شدن بازیابی کنید.

وب سایت توسینسو

1. در حالتی که، هکر کلمه عبور شما رو تغییر داده ، کافیه به لینک زیر مراجعه کنید و گزینه I dont know my password را انتخاب کنید. در ادامه گوگل از شما درخواست ورود ایمیل دوم را می‌کنه و در صورت درست وارد کردن آدرس ایمیل دوم، کلمه عبور برای آن ارسال می شود.

وب سایت توسینسو

2. اما در مواردی با کمال تعجب، مشاهده می کنید با اینکه آدرس ایمیلتونو به درستی وارد می کنید ولی همچنان هیچ کلمه عبوری برای شما ارسال نشده، اینجاست که تازه متوجه می شید هکر اقدام به تغییر اطلاعات کاربری شما کرده و شما باید راه دومیرو برای دستیابی به ایمیلتون دنبال کنید. به این صورت که به Google Help Center مراجعه کرده و گوگل را در جریان قضیه قرار دهید. گوگل از شما درخواست اطلاعاتی رو می کنه که در صورت درست وارد کردن اونها، اطلاعات حساب کاربری را در اختیار شما ‌قرار می ده. برای ورود به این مرحله، پس از مراجعه به لینک بالا، گزینه I have other problems signing in را ‌انتخاب کنید.

وب سایت توسینسو

نکته : دقت داشته باشید که تنها در صورت درست وارد کردن اطلاعات درخواستی توسط گوگل، امکان دستیابی به ایمیلتونو خواهید داشت و در غیر این صورت بازیابی حساب کاربری تقریبا محال خواهد بود. در‌ چنین مواقعی، تنها کاری که می تونید انجام بدید اینه که دوستان خودتونو از این موضوع آگاه کنید.

وب سایت توسینسو

نویسنده : علیرضا (araf)

منبع : انجمن حرفه ای های فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع دارای اشکال اخلاقی می باشد


علیرضا عابدینی
علیرضا عابدینی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم ، مدرس دوره های کامپیوتر ، مدیر فناوری اطلاعات و دارای گواهینامه های MCSA ، CCNA ، CEH و Network Plus و خوشحالم از اینکه می تونم دانشم رو در توسینسو به اشتراک بگذارم

نظرات