محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

Wireless Jammer چیست؟ تجهیزات تخریب سیگنال وایرلس و ساختار کاری

Jammer چیست؟ Wireless Jammer چیست؟ چگونه سیگنال وایرلس را تخریب کنیم؟ خوب قبل از اینکه در خصوص مفهوم Jamming و تجهیزات Jammer صحبت کنیم بد نیست چند سناریو را در ذهن مرور کنیم. فرض کنید که در تالار وحدت هستید و ارکستر ملی در حال نواختن است که صدای زنگ تلفن یکی از حضار به گوش می رسد !! فرض کنید که در سینما یا سالن تاتر هستید و بازیگر مشغول گفتن دیالوگ هایش است که صدای زنگ تلفن می آید !! فرض کنید در کتابخانه ای در سکوت محض مشغول مطالعه هستید که صدای زنگ خوردن تلفن می آید !

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فرض کنید در بیمارستان بیماری نیاز به سکوت مطلق برای آرامش دارد که ناگهان صدای زنگ خوردن تلفن همراه می آید ! فرض کنید که یک زندانی یا سرباز دارای یک گوشی تلفن همراه است و بتواند از طریق آن از یک محیط نظامی امنیتی به بیرون اخبار گزارش کند یا خیلی دیگر از مشکلات را باعث شود !! خوب این تصورات را در ذهن داشتید ؟ چقدر خوب می شد که دستگاه هایی وجود داشتند که می توانستند سیگنال های تلفن همراه و تجهیزات بیسیم را در چنین محل هایی مختل کنند و باعث آرامش دیگران بشوند ! خوب این دقیقا همان دستگاهی است که امروز می خواهیم در خصوص آن صحبت کنیم ، Jammer یا Wireless Jammer به دستگاه هایی گفته می شود که با ایجاد کردن امواج با فرکانس های مختلف می توانند تجهیزات بیسیمی مثل موبایل ، تجهیزات رادیویی و ... را مختل کنند و اجازه فعالیت اینگونه تجهیزات در محل های مختلف را ندهند.

Jammer چیست

روش کار Wireless Signal Jammer چگونه است ؟

اینگونه تجهیزات معمولا تجهیزات زیاد عجیب و غریب و پیچیده ای نیستند ، روش کاری آنها تقریبا ساده است ، آنها فرکانس هایی در سطح پایین ایجاد می کنند و باعث ایجاد ارتعاش هایی می شوند که با امواج گوشی تلفن همراه یا تجهیزات وایرلس شما برخورد می کند و باعث ایجاد شدن اختلال در ارتباطات این شبکه ها می شوند. از نظر الکترونیکی نیز دستگاه های Jammer در دسته بندی های بسیار ابتدایی قرار می گیرند و بعضا برخی از آنها را حتی می توان در خانه و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی ساده مشاهده کرد و ایجاد کرد .

انواع ابتدایی دستگاه های Jammer صرفا یک کلید روشن و خاموش ندارند و یک چراغ که روشن بودن آن یعنی امواج در حال مختل شدن هستند. اما این نوع ساده صرفا در فرکانس های از پیش تعریف شده و مشخصی کار می کند ، در انواع پیشرفته تر فرآیند Jamming می تواند بصورت متنوع در فرکانس های مختلف انجام شود و این یعنی یک دستگاه قابلیت مختل کردن ارتباطات در فرکانس های مختلف ارتباطی را دارد.

جمر چیست

محتویات ( قطعات ) سازنده یک دستگاه Wireless Jammer

تجهیزات عجیب و غریبی در یک Jammer وجود ندارد ، طبیعتا دارای آنتن ، یک سری مدار الکترونیکی و قطعا منبع تغذیه هستند. هر ابزار Jammer برای اینکه بتواند سیگنال خودش را ارسال کند نیاز به یک آنتن مجهز دارد ، برخی از انواع دستگاه ها آنتن ها را درون جعبه خود دستگاه بصورت مخفی قرار می دهند و برخی دیگر آنتن را بیرون دستگاه بصورت مشهود قرار می دهند. معمولا ابزارهایی که آنتن بیرونی دارند امکان ارسال سیگنال تا مسافت های بیشتری را دارند و طبیعتا قدرت مانور بیشتری نیز دارند. در برخی از Jammer های پیشرفته امکان ارسال فرکانس مشخص در محدوده و بازه مساحت مشخص نیز وجود دارد ! اما به غیر از آنتن قسمت های الکترونیکی دیگری نیز برای بحث فرکانس و تقویت سیگنال و ... نیز در Jammer وجود دارند که ما بصورت خلاصه آنها را معرفی می کنیم :

  1. قسمت VCO یا ( Voltage Controlled Oscillator ) : سیگنال رادیویی را تولید می کند که قرار است با سیگنال تلفن همراه تداخل ایجاد کند.
  2. قسمت TC یا ( Tuning Circuit ) : با ارسال کردن یک ولتاژ خاص به اسیلاتور ، ارسال سیگنال را کنترل می کند.
  3. قسمت NG : بخشی از مدار قبلی است ، محدوده فرکانس خروجی تولید می کند که سیگنال شبکه تلفن سلولی را مسدود کند
  4. قسمت RFA یا ( Radio Frequency Amplifier ) : قدرت سیگنال رادیویی را برای مسدود کردن سیگنال ها تقویت می کند.

در خصوص منبع تغذیه باید گفت که این قسمت از دستگاه Jammer کاملا به اندازه و کاربرد دستگاه مورد نظر بستگی دارد. دستگاه های بسیار کوچک با باتری کار می کنند و تقریبا چیزی شبیه به اندازه های تلفن های همراه هستند اما دستگاه های قدرتمندتر با کاربردهای وسیع تر از برق های قویتری مثل برق اتومبیل ، برق UPS یا حتی برق شهری برای منبع تغذیه استفاده می کنند.

Cell Phone Jammer چیست

Wireless Cell-Phone Jammer ها در کجا استفاده می شوند ؟

برخی از کاربردهای معمول Jammer ها را در ابتدای مقاله عنوان کردیم اما بد نیست بدانید که بیشترین کاربرد Jammer های پیشرفته در مباحث نظامی و ضد تروریستی است . سازمان های دولتی و البته نظامی می توانند از Jammer ها برای جلوگیری ارتباط مجرمین ، تروریست ها و جاسوس ها و ... در عملیات های خودشان استفاده کنند و آنها را درون یک کپسول مسدود شده ارتباطی قرار بدهند تا امکان مانور آنها را به حداقل برسانند.

برخی از انواع بمب هایی که توسط تروریست ها در مکان های عمومی قرار می گیرند توسط امواج تلفن همراه و بصورت راه دور فعال و منفجر می شوند و وجود دستگاه های Jammer می تواند به تیم خنثی کننده بمب امکان و زمان خنثی سازی بمب را بدهد. Jammer ها حتی در خودروهای حفاظت از شخصیت های بزرگ مثل رئیس جمهور یا ... نیز امکان کارگزاری دارند و از انفجار از راه دور بمب هایی که در مسیر راه گذر خودرو قرار گرفته اند جلوگیری می کنند. امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات