درخواست های ارتباط
جستجو
لیست دوستان من
صندوق پیام
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست پیام ها
صندوق پیام
رویدادها
همه را دیدم
  • در حال دریافت لیست رویدادها
همه رویدادهای من
تخفیف های وب سایت
همه تخفیف ها

چرا اکثر کمپانی ها و شرکت ها، ارزش و اهمیتی برای فناوری اطلاعات قائل نیستند

نویسنده متن پست
پاسخ به این پست
author
abtinjf
آبتین جعفری
1398/01/26 04:39:14
موضوع مربوط به امسال یا پارسال نیست... خیلی وقته تو حوزه ی فناوری اطلاعات مشغول بکار هستم و هرجا که رفتم و کار کردم از شرکت های کوچک و متوسط بگیر تا اینترپرایس، یا توجه کمی به مسائل فناوری اطلاعات میکنند یا اصلا براشون بی اهمیته ... و پرسنل فناوری اطلاعات هم که انگار پرسنل خدماتی نظافتی هستند.

موضوع مربوط به تنها مبحث امنیت اطلاعات نیست. در بحث امنیت که آقای مهندس نصیری استادن و بیشتر در جریان هستند، فکر کنم تقریبا هیچ شرکت و سازمان و ارگانی مسائل امنیتی رو در سطح مناسبی اجرا و رعایت نکرده. نمیگم سطح کمال و عالی، در حد سطح نورمال. از تجربیات خودم بگم براتون و البته اطلاعاتم در حوزه امنیت کمه.
در دانشگاه صنعتی شریف واحد فناوری اطلاعات به عنوان کارشناس شبکه مشغول بکار بودم. یک Malware پیدا کردم که در شبکه پخش شده بود و وقتی روی سیستم میشست و اجرا میشد، آی پی هایی از کشور اسرائیل رو روی DNS سیستم وارد میکرد و DNS دانشجو و استاد دانشگاه شریف میشد DNS اسرائیل!!!! وقتی ماجرا رو ایمیل کردم به مدیرم خیلی ریلکس گفت چیزی نیست، کافیه یه آنتی ویروس نصب کنند، خطری نداره...!!!!!!!! هیچ اهمیتی براشون نداشت... اونجا فهمیدم احمدی روشن شهید شد چون آنتی ویروس روی سیستمش نصب نبود..!!!!
یا مثلا ماجرای ویروس استاکس نت (ویروس OG) و هک شدن سیستم ها و تجهیزات یکی از تاسیسات انرژی هسته ای کشور که مثلا شبکه ی ایزوله داشت. جدای از مسائل سیاسی و از بعد فنی به این قضیه بخوایم نگاه کنیم یک مقاله میشه در موردش نوشت. خلاصه بگم که از نظر امنیت اطلاعات و فنی، همون مشکلاتی رو داشت و دارد که همه ی شرکت ها و سازمان ها دارند و به نظر من علت اصلی این کمبود امنیت فناوری اطلاعات بخاطر همون نگاه کم ارزشی و بی اهمیتی هست که به کل حوزه فناوری اطلاعات میشود.

موضوع به امنیت اطلاعات و حتی تهیه تجهیزات گران خلاصه نمیشه... مثلا وقتی یهو به من که ادمین فناوری اطلاعات بودم میگن تلویزیون دیجیتال مشکل داره درستش کن یا میگن تلفن سانترال قطع شده درستش بکن ویا میگن کولر گازی خراب شده. مگه شما فنی نیستید؟ درستش کنید خب.... اینجاست که از خودت میپرسی چجوری باید به این دوستان نشون بدم تخصص و حرفه ی من فناوری اطلاعات هست نه اینهایی که شما میگین... البته خنده داره ولی جالبه که مدیرتون از شما انتظار داره کار رو انجام بدید و اگر انجام ندید زیرآبتون زده میشه..!!!!

تمام این سالها این سوال و بحث همیشه تو ذهنم بوده و حتی چندجا با همکاران و دوستان مطرح کردم.
موضوع هم مربوط به شرکت های فعال تو حوزه های غیر از فناوری اطلاعات نیست. البته در شرکت هایی که در صنعت فناوری اطلاعات مشغولند این میزان کم توجهی و بی اهمیتی کمتره ولی باز هم وجود داره... برای مثال مشکلات و باگ های سامانه ها و سیستم های مختلف که انگشت شمار نیستند...!!!!! بخوام اسم ببرم باید همشونو اسم ببرم....

به نظر شما دوستان چرا اینطور با ما آی تی کارا برخورد میشه؟
ارتقای علمی و یافتن شغل تخصصی میتونه راه حل های خوبی باشه اما آیا همینها کافیه؟
چطور میتونیم این مسئله رو حل و مشکل رو برطرف کنیم؟ چطور میشه فرهنگ سازی کرد ارزش واقعی فناوری اطلاعات رو؟
چه باید کرد؟ چه نباید کرد؟ شما چی فکر میکنید؟ چه تجربه ای در این مورد دارید؟

ممنون میشم در این بحث شرکت کنید.
author
isaac
اسحاق احمدپور
7 روز قبل
اتفاقا این موضوعی هست که قبلا من خیلی بهش فکر کردم، و به این نتیجه رسیدم که تمام مشکلات ناشی تو این زمینه به دو علت هست (حداقل توی 80-90 درصد قضایا):

1. عدم رعایت قانون کپی رایت توسط ایران
2. عدم تعامل ایران با جامعه جهانی

حتما می پرسین چرا؟ خب الان براتون شرح میدم!
شرکتی فرضی و تازه تاسیس، رو توی اروپا در نظر بگیرین که قصد داره در زمینه طراحی نرم افزارهای گرافیکی و به طور خاص تر نرم افزار ویرایش عکس شروع به کار کنه، و از اونجا که برنامه موثق و پلن داره، در نتیجه کار خودش رو با استخدام ده نفر برنامه نویس و متخصص IT و طراح شروع میکنه. و البته که یه بخش از یه آپارتمان رو هم برای این کار در نظر میگیره. و قاعدتا چون ایده موسس، یه ایده کارآفرینی و ایجاد شغل محسوب میشه، قطعا این شرکت از حمایت های اولیه بسیار بالایی توسط دولت و یا باقی اسپانسرها برخوردار هست، که از این جهت دغدغه ای نداره. اما ببینیم که هزینه ها به صورت ماهانه به چه شکل هست:

1. حقوق هر برنامه نویس ماهانه چهار هزار دلار (جمعا بیست هزار دلار برای پنج نفر)
2. اجاره بهای ساختمان ماهانه پنج هزار دلار
3. هزینه های متفرقه ماهانه پنج هزار دلار (آب، برق، تلفن، ایاب ذهاب، بیمه)

با جمع مبالغ بالا به عدد سی هزار دلار در ماه خواهیم رسید. اما این هزینه باید چجور تامین بشه؟ جواب خیلی سادست: در غالب وام و حمایت های دولتی که همونا رو هم دولت از طریق گرفتن مالیات از مردم به دست آورده (نه نفت و گار و منابع طبیعی مفت). به این صورت که دولت برای شروع کار تا مثلا پنج سال اول کامل از این شرکت حمایت میکنه و همه هزینه هاشو در قالب وام و کمک های دولتی پرداخت میکنه.
برنامه طراحی شده توسط این شرکت بعد از یک سال کامل تکمیل میشه و به بازار ارائه میشه، و چون قیمت نسبتا زیادی در مقایسه با رقبا نداره (مثلا هر نصب 60 دلار)، به اضافه اینکه نسبت به قیمت پایینش از امکانات خوبی هم برخوردار هست، در نتیجه مورد استقبال قرار میگیره و تو همون ماه اول بعد از ارائه، پونصد نسخه در سرتاسر اروپا به فروش میرسه، که جمع اون برابر با 30 هزار دلار خواهد شد. یعنی در همون ماه اول تقریبا همه هزینه های شرکت از فروش این نرم افزار جبران خواهد شد. تا اینجا سود و زیان برابر با هم شده.
بعد از گذشت چندماه این شرکت تصمیم میگیره که حوزه کاریش رو گسترش بده و با ایجاد یه وبسایت نرم افزار رو به صورت جهانی عرضه کنه، و به همین دلیل یه نیروی متخصص دیگه برای مدیریت وبسایت استخدام میکنه و پنج هزار دلار حقوق هم به اون خواهد داد، اما بعد از یک ماه دیگه فروش در پنج قاره علنا پنج برابر خواهد شد، و این در حالیه که برنامه نویسان اون شرکت به سمت طراحی نرم افزارهای دیگه رفتن و این نرم افزار تا چندین سال سودآوری خواهد داشت. توجه کنین همه این سودآوری به خاطر رعایت کپی رایت هست، وگرنه محال بود این اتفاق میفتاد. حالا همین موضوع رو بسط بدین و بعد از پنج سال این شرکت رو به 50 نفر پرسنل و ده نرم افزار جدید دیگه هم فرض کنین، می بینید که به یه عدد نجومی خواهیم رسید.
همه اینا رو گفتم که برسم به این موضوع که وقتی کپی رایت رعایت بشه، وقتی برای کار IT ارزش قائل بشن، وقتی با جامعه جهانی تعامل داشته باشیم، مشخصه که تخصص ارزش پیدا میکنه و هر ننه قمری (ننه قمر فحش نیست، به معنای هر کس و ناکس می باشد) به خودش اجازه نمیده که به خودش مهندس یا متخصص بگه، و فقط اونایی که واقعا تلاش کردن لیاقت همچین لقبی رو خواهند داشت، و وقتی مهندس ارزش پیدا کرد هر شرکتی به خودش اجازه نمیده افراد بیسواد رو استخدام کنه و فقط به دنبال متخصیصن خوب میگرده، و وقتی متخصص خوب روی کار بیاد حساسیت کار و پروژه ها بالا میره و بحث امنیت پیش میاد، بحث مدیریت متمرکز پیش میاد، بحث هزینه ها پیش میاد، و اینجوری میشه که کار واقعا ارزش پیدا خواهد کرد و تنها کسانی که زحمت کشیدن حرف برای گفتن خواهند داشت، نه هر...
اما وای به حال زمانی که کپی رایت نیست و همه دارن مفت از نرم افزارای خارجی استفاده میکنن و برنامه نویسای ایرانی باید بیخیال بشن، و بعدش هم یه عده مفت اسم خودشونو میذارن متخصص IT، بعد همونام پولای مفت به جیب میزنن، بعد آروم آروم سر و کله آدمای مفت هم پیدا میشه و با پول کمتر حاضر به انجام کارها میشن، و اینجوری میشه که همه چی مفتی مفتی میره جلو و کاملا بی ارزش میشه، نرم افزار مفت، متخصص مفت، رییس شرکت مفت، منابع مفت و...

عدم تعامل با جامعه جهانی، عدم رعایت قانون کپی رایت، این دوتا حل نشه تا هزار سال دیگه هم وضعیت بازار IT ایران همینی که هست و حتی بدتر! نقطه سر خط
author
abtinjf
آبتین جعفری
6 روز قبل
با نظر شما در حوزه برنامه نویسی موافقم. وقتی کپی رایت باشه اون برنامه با اسمی مشخص برای اون شرکت یا شخص باقی میمونه. ولی تو ایران باید از قفل های نرم افزاری و سخت افزاری استفاده کنی یا کد انقضا به برنامت اضافه کنی...

البته این نکته هم باهاش موافقم و بارها تو همین سایت هم بهش اشاره شده که بازار آی تی ایران تا حدودی با آی تی کاران کم مهارت و کم تخصص اشباع شده ویا شخصی که مسئولیت آی تی شرکتی رو داره اقدام به ارتقای سیستم ها و یادگیری تکنولوژی های جدید نمیکنه و ایستا میمونه که واقعا هم برای متخصص آی تی و هم برای شرکت کشنده هست.

من بحث رو کلی مطرح کردم ولی بحث من بیشتر در حوزه ی شبکه بود. الان جایی که کار میکنم نمیگم برنامه نویسان شرکت خیلی اوضاع خوبی دارند اما کاملا مشخصه که اوضاعشون از ما شبکه کاران خیلی بهتره. و البته بحث من بیشتر در خصوص فرهنگی هست که در ذهن اکثر مردم که برخی از اونها مدیرعامل شرکت ها هستند و شبکه کار رو بیشتر به شکل یک کارگر میبینند. یا حتی به ما اسم سخت افزار میدن. در حالی که در دنیای شبکه، کدنویسی هم داریم...

حتی همان سخت افزار کار هم تخصصی هست که اگر کامل و مناسب باشه برای شرکت ها خیلی بکار میاد و لازم نیست مثلا هزینه قطعات گرون قیمت رو متحمل بشوند. متخصص سخت افزار میتونه بهشون مشاوره بده و مثلا بجای ارتقای کل قطعات یک سیستم کند، تنها بخشی از سیستم رو به روز کنند تا سرعت سیستم به طور چشم گیری افزایش پیدا کند.

در مورد تعامل با جامعه جهانی حقیقتش زیاد متوجه نشدم. شاید ربطش به این بحث کم باشه.
اجازه بدید باز از تجربیات کاریم بگم.
مدت کوتاهی در شرکت نستله واترز ایرانیان بودم. نمایندگی رسمی آب معدنی نستله در ایران. قراردادی که باهاشون منعقد کردم انگلیسی و با امضای مدیرعامل شرکت بین المللی نستله واترز بود و مدیران شرکت همگی از خارج از کشور بودند. خب نام نستله و بین المللی بودنش واقعا من رو ترقیب کرد که این فرصت رو از دست ندم. ولی وقتی کار بهم تحویل داده شد فهمیدم اینجا هم با اینکه با جامعه جهانی حسابی تعامل داره ولی همین مشکل رو داره.
من تنها پرسنل IT شبکه در کل شرکت بودم و نفر دوم تمام وقت و تمرکزش روی ERP شرکت بود. من به تنهایی 4 نقش اصلی در شرکت داشتم. رول هام شامل IT Manager, System Admin, Network Admin و IT Expert بودند. حتی مدیر آی تی هم نداشتم و باید امور مدیر آی تی رو هم انجام میدادم و به مدیر مالی شرکت گزارش میدادم. شرکت به غیر از دفتر مرکزی در تهران و کارخانه در جاده هراز، 5 انبار داشت که 3 انبار در شهرستان بودند و من باید تمام امور آی تی تمام 7 لوکیشن رو بصورت کامل 0 تا 100 انجام میدادم. یعنی آن 4 رول و نقش اصلی از 0 تا 100 بصورت country wide در کل کشور. حالا فکر میکنید حقوق این کار چند باید باشه؟ اون هم برای یک شرکت بین المللی... سال 96 به من حقوق 2میلیون و 200هزار تومان ناخالص رو پیشنهاد دادند. یعنی خالص 2 تومن :-| الان فکر کنم نهایت به 3 تومن اونم ناخالص رسیده باشه..!!!!!!

تعامل با جامعه جهانی خوبه ولی متاسفانه جامعه جهانی، ایران رو به عنوان کشوری حساب میکنه که تخصصی در فناوری اطلاعات نداره. به نظر من وقتی ما از نظر فرهنگی جامعه خودمون رو اصلاح کنیم. با پیشرفتی که در حوزه آی تی میکنیم میتونیم خودمون رو تو جامعه جهانی به عنوان کشوری که حرف در صنعت آی تی برای گفتن داره مطرح کنیم

البته بعد از اونجا با شرکت ماکوفارما ی فرانسه هم همکاری داشتم که آنجا وضعیت کاملا متفاوت بود و هم از نظر تجهیزات و سیستم ها و هم از نظر امتیازات کاری و مبلغ پرداختی خیلی خوب بود. ولی خب، دسترسی کامل به سرورها و فایروالها نداشتم و خودشون ریموت از فرانسه همه رو کانفیگ میکردن... اینها همه ناشی از همون نگاه تبعیض آمیز و نگاه بالا به پایین جامعه جهانی به ماست.

چرا جامعه جهانی اینطور به ایران و ایرانی نگاه میکنه؟ تعامل با جامعه جهانی مفیده ولی به نظر من ما اول باید جامعه داخلی رو از نظر علمی و فرهنگی در حوزه آی تی ارتقا بدیم و بعد وقتی جامعه به بلوغ فکری در IT رسید، تعامل با جامعه جهانی داشته باشیم. وگرنه رفتار تبعیض آمیز جامعه جهانی تنها باعث حقارت ما میشه.
author
tommy.shelby
6 روز قبل
من نميخوام زياد از ديد تخصصي بگم - و تو اين سايت افراد متخصص زيادي هست -اما به عنوان يه عضوي از خانواده it که در اين زمينه توي يک شرکت بزرگ دارم کار ميکنم تجربه ام اين بوده که تيم اي تي تعامل کمي از خودش نشون ميده کاغذ بازيش کمه و کاغذ بازي رو اصلا جدي نميگيره ، نميخوام بگم کاغذ بازي کار جالبي هست اما ما به عنوان نيروي it مدير اي تي ، help desk ، يا هر نيرويي بايد مستند کنيم کارمون رو - کاغذ بازي کنيم - نياز زيادي داريم که مديريت ياد بگيريم -

ما بايد بدونيم افراد حوزه کار مارو درک نميکنن و اصولا نيازي هم نيست که درک کنن
مثلا راجع به مثال شما نيازي نيست که بدونن dns چيه و کدوم کشور داره اطلاعات ما رو شنود ميکنه که بعد با لبخند بگن انتي ويروس نصب کن ( که ادم اينجور مواقع واقعا بهم ميريزه )
شما مستند ميکني و در قالب گزارش ارائه ميدن و نياز هاي مرتفع کردنش رو ميگيد اگه اونموقع انتي ويروس در جواب گزارش شما فرستادن شما ميگيد از نظر من مشکل اينجور رفع نميشه و من مسئوليت اين موضوع رو قبول نميکنم ديگه خودتون اگه دلتون انتي ويروس خواسته که نصب کنيد .

بله ما کارمون رو جدي نميگيريم - تو شرکتاي قبل که بودم واقعا جدي نميگرفتن با اين که افراد زيادي زحمت ميکشيدن ولي بخاطر مديريت نداشتن جدي گرفته نميشد - اي تي جايي بود که نيروهاش دائم داشتن کل کل ميکردن که من بيشتر بلدم اون بيشتر بلده .

ولي در مقابل افراد توي بخشاي ديگه بابت يه کار کوچيک انقد موضوع رو همگاني ميکردن که همه خودشون رو موظف به رعايت قوانين اونا ميدونستن و مورد احترام بودن


و خوشبختانه اين شرکتي که در حال حاضر هستم هرچند خيلي جا داره اما اصول مديريت رو رعايت ميکنن و به راحتي امکانات و پول هاي خيلي بزرگ به واحد it اختصاص ميدن براي پيش بردن نيازا کمبودا و اجراي بهتر کارا


و البته هنوز مشکلات و توقعات بي جا پرتي زياد هست و ميگم همه اينا به نظر من بخش مهمي برميگرده به مديريت اي تي که البته و صد البته مديري که خودش اي تي رو بفهمه نه مدير چرخشي که قبلش مثلا مدير يه واحد نامرتبط بوده



این پست توسط 1 نفر به عنوان جواب انتخاب شده است

author
محمد04
محمد مرآتی شیرازی
6 روز قبل
یادش بخیر یه استاد داشتیم می گفت دارین تو حوزه ای وارد میشین که ممکنه منشی واسه قطع شدن اینترنتش داخلیتون رو بگیره و سرتون داد بزنه
منم تو یه سری شرکتا مسدول آی تی هستم . 90 درصدشون به آی تی هیچ اهمیتی نمیدن . البته تا وقتی که اطلاعاتشون نپریده :)
author
yek_mosafer2000
سید احمد توسلی
5 روز قبل
دوست عزیز شما داری به شهدای کشور توهین میکنی اگر منظورت فقدان شعور فکری و سواد مدیران ادارات و ... در حوزه فناوری اطلاعات میتونید بی حاشیه تر عنوان کنید ///
author
abtinjf
آبتین جعفری
4 روز قبل
@tommy.shelby

به نکته خوبی در تجربه اتان اشاره کردین. مستندسازی کارهای انجام شده و گزارش مکتوب روی کاغذ کاریه که ما آی تی ها بخاطر کار با کامپیوتر کمتر انجام میدیم. گاهی نیازه کارهای انجام شده رو کمی بزرگ جلوه داد وگرنه احساس میشه کار ساده بوده.
author
yek_mosafer2000
سید احمد توسلی
4 روز قبل
والا ...

از کی تاحالا هلپ دسک ها خودشونو ادمین میدونن !!!
author
abtinjf
آبتین جعفری
2 روز قبل
درسته پست دوستمون تقریبا جواب قانع کننده ای بود اما هنوز هم میتونین تو بحث شرکت کنین...
در اینکه چرا حتی شرکت های فعال تو حوزه ی آی تی و اینترنت هم به امنیت اطلاعات و مسائل آی تی اهمیتی نمیدن، یکی از نکاتی که خودم اشاره کردم و در موردش بحث نشد دید فرهنگی جامعه به ما آی تی کاراست... برام پیش اومده هرچقدر هم با مهارت و تخصص بودم بعضی جاها هیچ اهمیتی به مسائلی که من براشون شرح میدادم یا کاری که انجام میدادم داده نمیشد.

جدیدترین نمونه عدم اهمیت هم برمیگرده به خبر افشای اطلاعات رانندگان یکی از تاکسی های اینترنتی یعنی تپسی...

و جالبش اینه که یکی از مدیران اصلی (General Manager) حال حاضر تپسی، قبلا معاون اجرایی مرکز IT دانشگاه شریف بودند در زمانی که من اونجا بودم و اون گزارش نفوذ اسرائیل تو شبکه دانشگاه رو در قالب ایمیل برای ایشون و مدیر مرکز و چند نفر دیگه فرستادم و در نهایت اون جواب خنده دار (نصب آنتی ویروس) رو گرفتم....

مشخصه که این بلا باز هم سر این شرکت ها میاد تا وقتی که مدیرانشون اهمیتی به مسائل IT نمیدن...

برای ارسال پست ابتدا به سایت وارد شوید

مطالب مرتبط

در حال دریافت اطلاعات