علیرضا عابدینی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

3 نوع کلاه هکر را بشناسید : تفاوت کلاه سفید ، کلاه سیاه و خاکستری

در دنیای هک و نفوذ، واژه ها و لغات فنی و کاربردی زیادی مورد استفاده قرار می گیره. از جمله پر کاربردترین اونها میشه به موارد زیر اشاره کرد.عبارت "هک" که در واقع بمعنای نفوذ به یک سیستم رایانه‌ای و در نهایت شبکه فناوری اطلاعات و یا صنعتیه؛ و یا لغت پر کاربرد دیگه " کرک" که به معنی رمزگشایی و کراکر به فرد گشاینده رمز گفته می شه.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما همه این مسائل بر می گرده به یک کلمه و اونم چیزی نیست جز "هکر". هکرها، در واقع افرادی هستند با توانایی فنی مناسب و بالا که ربطی به سن و سال هم نداره، که با بکارگیری ابزار مربوطه، سعی بر نفوذ و ورود به سیستم ها می کنند. ولی اینکه این نفوذ می تواند سازنده باشد و یا خرابکارانه، مبحثیست که بطور خلاصه به اون اشاره خواهم کرد.

هکرها رو با کلاهاشون بشناسیم

در این نکته، سعی می کنم بطور خلاصه و مختصر و مفید در ارتباط با رنگ کلاه هکرها مواردی رو اشاره کنم.رنگ کلاه هکرها نشان دهنده هویت کاری هکرها ست

هکرهای کلاه سفید

این هکرها، افرادی هستند با سطح دانش بالا در حوزه IT و امنیت شبکه و باگ های سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری(البته نه بطور جامع و کامل ) که بدون اینکه بخواهند به سیستم یا اطلاعات آسیب بزنند به سیستم IT نفوذ می کنند و در نهایت با شناسایی آسیب پذیری ها و حفره های امنیتی موجود، نسبت به ارائه راهکارهای مربوطه جهت رفع موارد امنیتی موجود اقدام می کنند. در نتیجه میشه فعالیت اونها رو مثبت و سازنده و در راستای افزایش سطح امنیت دونست .

هکرها رو با کلاهاشون بشناسیم

هکرهای کلاه سیاه

این هکرها، همانند مورد قبل از سطح دانش بالایی در حوزه امنیت برخوردار بوده و شاید هم بیشتر، تنها تفاوتی که با مورد قبل دارند در نیت و اهداف اونهاست. این هکرها صرف فعالیت های خرابکارانه و تخریب اطلاعات و یا باجگیری و .... سعی در نفوذ به سیستم های IT شرکت ها و یا سازمانها می کنند.

هکرها رو با کلاهاشون بشناسیم

هکرها کلاه های صورتی ، خاکستری ، آبی و سبز

این هکرها، هیچکدام از موارد فوق رو دنبال نمی کنند و شاید تنها برای FUN و بعبارتی تفریحی دو کنجکاوی اقدام به اقدامات نفوذ می کنند و شاید از سطح دانش بالایی هم برخوردار نباشند (بطور قطع نمی توان گفت) و نتیجه اینکه هکرهای بی آزار و بی خطری محسوب می شوند که البته در مواردی هم می تونند بطور ناخواسته مشکل ساز بشند.


علیرضا عابدینی
علیرضا عابدینی

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و مدرس کامپیوتر

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات هستم ، مدرس دوره های کامپیوتر ، مدیر فناوری اطلاعات و دارای گواهینامه های MCSA ، CCNA ، CEH و Network Plus و خوشحالم از اینکه می تونم دانشم رو در توسینسو به اشتراک بگذارم

نظرات