امیرحسین کریم پور
مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

File Storage Encryption چیست؟ آشنایی با رمزنگاری ذخیره سازی فایل

File Storage Encryption یا رمزنگاری فایل های ذخیره شده همانطور که از نام آن نیز پیداست یک نوع رمزنگاری است که تنها در سطح فایل انجام میشود.هدف از رمزنگاری فایل ها این است که افزار غیر مجاز قادر به دسترسی به اطلاعات حساس ما نباشند. رمزنگاری کردن فایل ها ، فایل ها را به فرمت رمزنگاری شده و غیرقابل فهم در می آورد که در اصطلاح به فرمت رمزنگاری شده Ciphertext نیز میگوییم. فایل رمزنگاری شده تا زمانیکه از حالت رمزنگاری شده خارج نشده باشد نمیتوان آنرا خواند. نکته اینکه به فرمت رمزنگاری نشده یک فایل Cleartext میگوییم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

رمز نگاری فایل ها تنها در محیط لوکال به کار نمیرود و شما میتوانید فایل ها و اطلاعات تان را در محیط اینترنت نیز ذخیره و رمزنگاری کنید. یا حتی در دستگاه های ذخیره سازی جانبی مانند فلش درایو ، هارد دیسک اکسترنال و ... نیز میتوانید رمزنگاری شان کنید. هر نرم افزاری که با فایل ها سر و کار دارد میتواند معمولاََ میتواند فایل ها را رمز نگاری کند اما آن تنها در صوتی مفید خواهد بود که اطلاعات شخصی ذخیره شده باشد.

نرم افزار های 3rd Party( یا همان نرم افزار هایی که در سیستم عامل تان به طور پیشفرض وجود ندارد ) هستند که میتوانند داده هایتان را در سطح هارد دیسک رمزنگاری کنند از این دسته نرم افزار ها میتوان به TrueCrypt ، DiskCryptor و COMODO Disk Encryption اشاره کرد که هر سه شان رایگان هستند. رمزنگاری داده ها در شرکت ها و سازمان های بزرگ بسیار رایج است و در رمزنگاری مواردی مثل اطلاعات پرداخت ، عکس ها ، ایمیل ها ، اسناد محرمانه و ... میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

وب سایت توسینسو

همانطور که حدس میزنید داده ها با استفاده از یک الگوریتم باید رمز شوند. رمزنگاری داده ها با استفاده از الگوریتم های رمزنگاری مختلف میتواند مورد استفاده قرار گیرد یکی از الگوریتم های رمزنگاری قوی AES نام دارد که داده ها را میتواند با طول کلید های 128 ، 192 و 256 بیتی رمزنگاری کند. به این اعداد در اصطلاح فنی bit-rate رمزنگاری نیز میگویند. هر چه bit-rate بزرگتر باشد داده های ما از لحاظ امنیتی قوی تر هستند.

برای مثال یک پسورد اگر با الگوریتم رمز نگاری 256 بیتی رمزنگاری شود شکستن آن پسورد به نسبت اینکه آن پسورد با الگوریتم 192 یا 128 بیتی رمزنگاری شده باشد سخت تر است. Blowfish نیز یکی دیگر از الگوریتم های رمزنگاری قوی است که میتواند داده ها را با نرخ بیت رمزنگاری (طول کلید) 32 بیتی تا 448 بیتی رمزنگاری کند. تفاوت اصلی کلید های با طول بزرگتر در تعداد دور یا Round آن هاست. برای مثال کلید 128 بیتی از 10 دور استفاده میکند در حالیکه کلید های 256 بیتی از 14 دور بهره میبرند و الگوریتم رمز نگاری Bluefish از 16 دور استفاده میکند.

تقریبا تمام سرویس های آنلاین Backup گیری از رمزنگاری فایل ها استفاده میکنند. پس از رمزنگاری اطلاعاتی که Backup گرفته شده اند هیچ شخصی بغیر از خود آن شخص که اطلاعاتش را رمزنگاری کرده نمیتواند به آن اطلاعات دسترسی پیدا کند و تنها با پسوردی که اطلاعات Encrypted یا رمزنگاری شده اند به حالت Decrypted یا رمزنگاری نشده برمیگردند و قابل دستیابی میشوند. امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد. ITPRO باشید

نویسنده : امیرحسین کریم پور

منبع : ITPRO

هرگونه نشر وکپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی میباشد


امیرحسین کریم پور
امیرحسین کریم پور

مدیر ارشد توسینسو و متخصص سرویس های مایکروسافت

امیرحسین کریم پور ، مدیر ارشد توسینسو ، متخصص شبکه ، تخصص در حوزه سیستم عامل های کلاینت و سرور مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سیستم عامل لینوکس و... ، سابقه کار با سازمان ها و شرکت های مختلف در زمینه سرویس های مایکروسافت در قالب پروژه ، مشاوره و آموزش. علاقه مند به حوزه امنیت اطلاعات و تست نفوذ سنجی

نظرات