محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

Active Sniffing چیست ؟ بررسی تکنیک هک شنود شبکه فعال

همانطور که قبلا اشاره کردیم Sniff کردن شبکه به معنی شنود کردن ترافیکی است که در شبکه رد و بدل می شود. در مطلب قبلی در ITPRO در خصوص مکانیزم Pasive Sniffing صحبت کردیم و معایب این روش را اشاره کردیم که عملی نبودن در شبکه های دارای سویچ و همچنین کند بودن در شبکه های وایرلس است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما مزیت بزرگ Passive Sniffing ناشناس ماندن مهاجم است. امروز می خواهیم در خصوص Active Sniffing صحبت کنیم. زمانیکه صحبت از یک فعالیت Active در شبکه می شود یعنی شما ارتباطی مستقیم با سیستم هدف برقرار می کنید و طبیعتا قابل شناسایی تر خواهید شد. در دوره آموزش نتورک پلاس و در بخش تحلیل ترافیک شبکه ، شما کمی با مفاهیم شنود شبکه آشنا می شوید.

اگر فرض کنیم در شبکه ای که دارای Switch است بخواهیم شنود کنیم رسما Passive Sniffing کاربردی ندارد پس ما چگونه می توانیم ترافیک مربوط به سایر Collision Domain ها را شنود کنیم ؟ پاسخ دو راهکار است ، اولین راهکار این است که ما Switch را در اصطلاح فنی Overflow کنیم یعنی آنقدر ترافیک برای سویچ درست کنیم که سویچ قادر به مدیریت آن نباشد و در اصطلاح Overflow یا سرریز می شود.

در این حالت نرم افزارهای شنود قادر هستند تعداد بسیار زیادی MAC Address جعلی را به سمت سویچ ارسال کنند و جدول آدرس MAC یا MAC Table را سرریز می کند و با سرریز شدن این جدول سویچ ما رسما تبدیل به یک HUB می شود و ترافیک را بر روی تمامی پورت های خودش ارسال می کند و فرآیند شنود ما کامل می شود.

طبیعی است که با توجه به ایجاد شدن ترافیک بسیار زیاد احتمال شناسایی هکر بسیار زیاد است. اما همین مکانیزم برای شبکه های وایرلس نیز صادق است ، در Passive Wireless Sniff شما منتظر می مانید که Access Point شما برای سیستم شما یک بسته ارسال کند که ممکن است مدت ها زمان ببرد ، در Activre Wireless Sniffing ما بصورت جعلی برای Access Point درخواست های زیادی ارسال می کنیم تا مجبور به پاسخگویی و در نتیجه امکان شنود آن شود. این روزها وقتی صحبت از شنود در شبکه می شود منظور ما Active Sniffing است. امیدوارم مود توجه شما قرار گرفته باشد.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات