محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

Least Privilege چیست ؟ مفهوم حداقل دسترسی های ممکن در امنیت

اگر سابقه مدیریت شبکه داشته باشید به احتمال زیاد به برنامه هایی برخورد کرده اید که برای اینکه به درستی اجرا شوند بایستی با کاربر Administrator الزاما در سیستم فعالیت می کردند یا برای اینکه بتوانند در شبکه با پایگاه داده ارتباط بگیرند حتما باید دسترسی مدیریتی به پایگاه داده به آنها داده شود ! خوب این چیزی است که برای کارشناسان امنیت یک کابوس است چراکه به قول معروف امنیت یک شبکه برابر ضعیف ترین Node شبکه است و این یعنی شما در یک ریسک امنیتی هستید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

اما برویم سر اصل مطلب ! تعریف Least Privilege تقریبا خیلی ساده است ، به هر کاربر تنها دسترسی هایی را بدهید که نیاز دارد ، نه بیشتر و نه کمتر ، همیشه در کلاس های امنیت اطلاعاتی که برگزار می کنم برای دانشجوها یک مثال می زنم و می گویم که : اگر یک منشی قرار است فقط تایپ کند و پرینت بگیرد !! فقط به او دسترسی باز و بسته کردن و نوشتن و ذخیره کردن نرم افزار Office Word را بدهید و حتی به نرم افزاری مثل Outlook هم دسترسی ندهید ! این می شود اصل حداقل بودن اختیارات که باعث آرامش خاطر شما امنیت کارها می شود.

Least Privilege چیست ؟

آیا Least Privilege مختص فقط کاربران است ؟

پاسخ این موضوع قطعا خیر است ، ضمن اینکه شما باید برای کاربران حداقل دسترسی ها را در نظر بگیرید بایستی برای Process ها ، برنامه ها و سرویس ها نیز چنین محدودیت هایی را ببینید ، توجه کنید که همه Process ها ، همه سرویس ها و همه نرم افزارها برای اینکه درست اجرا بشوند نیاز به دسترسی و Login به سیستم با یک نام کاربری و پسورد دارند و این دسترسی ها بایستی حداقل ممکن باشد.

منظور از دسترسی حداقلی به اطلاعات و منابع دسترسی است که کاربر را ناراضی نکند یعنی یک کاربر بتواند نیازهای تعریف شده خودش را برآورده کند. حتی پیشنهاد می شود که یک مدیر سیستم یا System Administrator نیز در زمان استفاده از سیستم خودش با یک کاربر محدود به سیستم Login کند و برای انجام عملیات های مدیریتی سیستم صرفا از دسترسی های بالاتر استفاده کند.

مزایای Least Privilege چیست ؟

این سناریو را تصور کنید که همگی 1000 کاربر سازمان شما با اینکه عضو شبکه دومین هستند اما همگی بر روی سیستم خودشان عضو گروه Administrators هستند ! این یعنی اگر یک ویروس یا کد مخرب خطرناک وارد سیستم یکی از این کاربران شود احتمال اینکه در شبکه به یکباره پخش شده و کل شبکه را آلوده کند بسیار زیاد است و اگر شما کاربر را محدود به استفاده از منابع همان سیستم با دسترسی های حداقلی کرده باشید کد مخرب نیز در محیط محدودتری اجرا و قابل ایزوله سازی می شود.

یا Least Privilege شما از تخریب های احتمالی نیز جلوگیری می کنید برای مثال اگر کاربری مسئول گرفتن Backup از پایگاه داده شما است قرار نیست بتواند دستکاری در اطلاعات شما ایجاد کند و به همین دلیل می توانید سطح دسترسی حداقلی برای گرفتن Backup توسط یک کاربر تعریف کنید ! Least privilege به شدت درجه امنیتی سازمان شما را بالا می برد و امکان سوء استفاده های احتمالی توسط کاربران را نیز بسیار کاهش می دهد. امیدوارم این مفهوم را به درستی درک کرده باشید و مثالی که زدم را همیشه به خاطر داشته باشید. ITPRO باشید

نویسنده : محمد نصیری

منبع : ITPRO

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات